یکشنبه 18 شهریور  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ جاهای دیدنی سوادکوه | مسیر دسترسی + عکس (1402)

⚡ جاهای دیدنی سوادکوه | مسیر دسترسی + عکس (1402)

⚡ جاهای دیدنی سوادکوه | مسیر دسترسی + عکس (1402)


نویسنده: ایران بوم گردی
18 تیر 1402

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ جاهای دیدنی سوادکوه | مسیر دسترسی + عکس (1402) جهت اجاره و رزرو



برای بازدید از جاذبه های طبیعی بکر و دست نخورده و مناطقی مثل بهشت، حتما نباید به کشورهای اروپایی سفر کنید. سوادکوه یکی از شهرستان های استان مازندران می باشد که می تواند تمام جاذبه های توریستی مورد نظر گردشگران را به صورت همزمان در اختیار ایشان قرار دهد. با سفر به شهرستان زیبا و سرسبز سوادکوه شما می توانید از جاذبه های تاریخی، جنگل های بکر، چشمه ها و دریاچه های جاری و ... به طور همزمان بازدید فرمایید. به طور کلی شهرستان سوادکوه یک گزینه بسیار ایده آل و مناسب برای سفرهای تفریحی و گردشگری در استان مازندران می باشد. در ادامه شما را با تمام نکات مهم و مرتبط با این شهرستان سرسبز نظیر مشهور ترین جاذبه های توریستی شهرستان، برترین غذاهای محلی، معروف ترین سوغات و ... آشنا خواهیم کرد.

  • سوادکوه کجاست ؟ :

همانطور که گفته شد، سوادکوه یکی از زیبا ترین و سرسبز ترین شهرستان های استان مازندران می باشد. این منطقه ی بکر و خوش آب و هوا دارای تاریخچه بسیار غنی و قابل توجهی است. طبق بررسی های انجام شده، این منطقه از ایران در گذشته تحت عنوان طبرستان شناخته می شده و قدمت آن به قبل از حکومت هخامنشیان باز می گردد. دقت داشته باشید که امروزه برای رسیدن به شهر زیبا و استثنایی سوادکوه شما باید از میان جاده رویایی فیروزکوه، شهر تاریخی قائم شهر و مناطق سرسبز بین جاده ای عبور نمایید. در نتیجه شهرستان سوادکوه نه تنها دارای جاذبه های دیدنی متعددی می باشد، بلکه مسیر رسیدن به آن نیز بسیار مهیج و زیبا خواهد بود.

آبشار اسکلیم رود

آبشار اسکلیم رود

  • بهترین زمان برای سفر به منطقه :

سوادکوه در فصل های بهار و تابستان می تواند یک جلوه بی نظیر از بهشت در داخل ایران باشد. آب و هوای شهرستان سوادکوه در فصول نام برده شده، برای سفر های تفریحی و خانوادگی بسیار مناسب می باشد. با این حال باید دقت داشته باشید که آب و هوای منطقه در اواسط تابستان با افزایش دمای نسبتا قابل توجهی روبرو می شود. همچنین لازم به ذکر است که سوادکوه در فصل های بهار و تابستان به یکی از مقاصد اصلی توریستان داخلی کشور تبدیل شده و بسیار پر رفت و آمد می باشد. در نتیجه به شما توصیه می کنیم اگر از فصول شلوغ سفر فراری هستید، فصل پاییز را برای سفر به سوادکوه دیدنی انتخاب نمایید. زیرا طبیعت این منطقه در فصل پاییز نیز بسیار چشم نواز و قابل توجه می باشد.

پلنگ دره

پلنگ دره

  • معرفی مشهور ترین جاذبه های دیدنی سوادکوه :

1- پل ورسک :

پل ورسک یکی از مشهور ترین جاذبه های تاریخی شهر سوادکوه است. این پل تاریخی در لیست مشهور ترین آثار تاریخی معاصر کشور نیز قرار می گیرد. پل ورسک دارای ارزش تاریخی بسیار قابل توجهی می باشد. زیرا برخی از کارشناسان فعال در حوزه تاریخ معتقد هستند که این پل، نقش قابل توجهی را در سرنوشت جنگ جهانی دوم بازی کرده است. ساخت این پل بی نظیر در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی شروع و در سال ۱۳۱۵ به پایان رسیده است. این پل در میان برخی از کشور های عضو متفقین به عنوان پل پیروزی شناخته می شود.

پل ورسک

پل ورسک

 

2- دریاچه لفور :

دریاچه لفور بی شک یک گزینه بسیار ایده آل برای مسافران علاقه مند به جاذبه های طبیعی بکر و دست نخورده می باشد. دریاچه لفور که تحت عنوان سد البرز نیز شناخته می شود، یکی از برترین جاذبه های طبیعی شهرستان سوادکوه است. در اطراف این دریاچه شما با امکاناتی مثل رستوران، اقامتگاه و ... روبرو نخواهید شد. -اما از طریق لیست اقامتگاه های بوم گردی، کلبه و ویلا در نزدیکی لفور می توانید واحد اقامتی خود را رزرو کنید- به همین دلیل منطقه فوق توانسته است که طبیعت و بکر بودن خود را به میزان قابل توجهی حفظ نماید. فصول بهار و تابستان جزو بهترین فصول ممکن برای سفر به سوادکوه و بازدید از دریاچه بی نظیر لفور می باشند. به شما توصیه می کنیم اگر قصد بازدید از سد البرز را دارید، حتما امکانات رفاهی و اقامتی مثل چادر، غذا و ... برای نیم الی یک روز را به همراه داشته باشید.

دریاچه لفور

دریاچه لفور

 

3- آبشار گزو :

آبشار گزو یکی از زیبا ترین جاذبه های طبیعی موجود در منطقه جنگلی لفور می باشد. این آبشار مرتفع و بسیار زیبا در کنار یک امامزاده بسیار مشهور در میان مردمان محلی قرار گرفته است. آبشار گزو دارای بیش از ۴۸ متر ارتفاع بوده و فصل های بهار و پاییز، جزو بهترین زمان های ممکن برای بازدید از این آبشار می باشند. دقت داشته باشید که برای دسترسی به این آبشار شما می توانید از جاده خاکی پشت سد البرز استفاده نمایید یا به سراغ جمشید آباد در ۵ کیلومتری شهر زیرآب بروید. در انتها لازم به ذکر است که آبشار گزو یکی از برترین لوکیشن های عکاسی موجود در شهرستان سوادکوه است.

 

آبشار گزو

آبشار گزو

4- جنگل راش :

جنگل راش جزو جنگل هایی است که شهرت جهانی داشته و نه تنها در میان توریست های داخلی بلکه در میان گردشگران خارجی نیز به شدت محبوب می باشد. جنگل راش بی شک یکی از زیبا ترین و محبوب ترین مناطق جنگلی موجود در شهرستان سوادکوه است که مناظر طبیعی فوق العاده ای را در خود جای داده. درون این جنگل گونه های گیاهی و جانوری بسیار خاص و منحصر به فردی زندگی می کنند که امکان مشاهده برخی از آن ها برای توریست ها وجود دارد. جنگل راش در ارتفاع بسیار بالاتری نسبت به سطح دریا قرار گرفته و آب و هوای خنک تری نسبت به سایر نقاط منطقه دارد. به همین دلیل مسافرانی که قصد فرار از گرمای تابستانی منطقه را دارند، می توانند به سراغ جنگل راش بروند.

جنگل راش سوادکوه

جنگل راش

5- روستای آلاشت :

بدون شک در میان تماشایی ترین و چشمگیرترین جاذبه های دیدنی سوادکوه، نام روستای آلاشت به چشم خواهد خورد. این روستای خاص و منحصر به فرد دارای حیات وحش بسیار قابل توجه و حفاظت شده ای است که امروزه در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای مثال ارتفاعات موجود در این منطقه دارای عقاب های متعدد و بسیاری می باشد. جالب است بدانید که کلمه ی آلاشت نیز در زمان محلی به معنای آشیانه عقاب ها است. در انتها لازم به ذکر است که اگر از مبدا تهران سفر نمایید، تنها به ۳ الی ۴ ساعت وقت برای رسیدن به روستای آلاشت نیاز خواهید داشت. و می توانید از قبل اقدام به اجاره اقامتگاه بوم گردی، کلبه و ویلا در روستای آلاشت کنید.

رصد خانه آلاشت

رصد خانه آلاشت

6- جنگل ارفع ده :

در کنار جنگل راش، جنگل ارفع ده نیز دارای طبیعتی شگفت انگیز و چشم نواز می باشد. این جنگل بسیار زیبا و سرسبز جاذبه های طبیعی متعددی را درون خود جای داده است. برای مثال شما می توانید آبشار ها، دره ها و چشمه های بسیار زیبا و متعددی را درون این جنگل استثنایی مشاهده فرمایید. علاقه مندان به طبیعت و عکاسی در آن می توانند به جنگل ارفع ده سفر کرده و از لوکیشن های بی نظیر و تمام نشدنی موجود در آن، نهایت استفاده را داشته باشند. دقت داشته باشید که درون این جنگل شما می توانید گونه های جانوری و گیاهی بسیار قابل توجه نظیر گرگ، خرس، زالزالک، زرشک و ... را به طور همزمان مشاهده فرمایید.

جنگل ارفع ده

جنگل ارفع ده

7- دریاچه شورمست :

دریاچه شورمست همانند یک نگین بسیار زیبا در دل تمام جاذبه های طبیعی موجود در سوادکوه دیده می شود. دریاچه شورمست در لیست اماکنی قرار می گیرد که به طور سالیانه، بیشترین تعداد توریست و گردشگر را به خود جذب می نماید. در اطراف دریاچه شورمست امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی قرار گرفته است. به همین دلیل مسافرانی که به این دریاچه سفر می کنند، در کنار استفاده از طبیعت زیبا و سرسبز، می توانند از امکانات تفریحی مناسب موجود در اطراف دریاچه نیز استفاده نمایند. از مهم ترین امکانات تفریحی موجود در این دریاچه بی نظیر و بسیار زیبا می توان به قایق سواری، دوچرخه سواری، رستوران و ... اشاره کرد.

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست

 

  • جذاب ترین سوغات سوادکوه :

شهرها و استان های شمالی کشور جزو مناطقی محسوب می شوند که سوغات و صنایع دستی بسیار زیبا و منحصر به فردی در اختیار دارند. در این بخش از مقاله به سراغ معرفی برترین و زیباترین سوغات و صنایع دستی شهرستان سوادکوه خواهیم پرداخت.

1-  گلیم و جاجیم :

گلیم و جاجیم ایرانی همواره و در طور تاریخ در میان تمام مردمان دنیا مشهور بوده و طرفداران خاص خود را داشته است. در حال حاضر تعدادی از شهر های تاریخی و توریستی ایران در حوزه بافت گلیم و جاجیم فعالیت می کنند. با این حال شهر سوادکوه،‌ جزو برترین نقاط داخلی فعال در این حوزه محسوب می گردد. دقت داشته باشید که شغل اصلی مردم این منطقه در گذشته، دامپروری بوده است. به همین دلیل بافت گلیم و جاجیم نیز جزو کارهای مرتبط با شغل اصلی مردم محسوب می شده است. ویژگی فوق سبب شده است که گلیم و جاجیم جزو اصلی ترین سوغات سوادکوه محسوب شوند.

گلیم و جاجیم

گلیم و جاجیم

2-  حلوای مخصوص :

حلوای مخصوص سوادکوه یکی از خوشمزه ترین و مشهورترین سوغات این منطقه است که دارای طعم استثنایی و بی نظیر می باشد. این محصول محلی نه تنها در میان توریست ها بلکه در میان بومیان منطقه نیز بشدت محبوب است. در کنار طعم شگفت انگیز آن بسیار مقوی بوده و می توان آن را از گزینه های بسیار ایده آل برای تامین انرژی مورد نیاز بدن دانست.

حلوای مخصوص

حلوای مخصوص

3-  نان پیازی :

نان پیازی، یکی از سوغات اصلی روستای دهمیان واقع در شهرستان سوادکوه می باشد. نان پیازی جزو سوغات بی نظیر و بسیار خوشمزه منطقه محسوب می شود که در مقابل سایر سوغاتی ها، به آن کم لطفی شده است. نان پیازی با کمک ترکیباتی مثل آرد گندم، پیاز خلالی، تخم مرغ، زعفران و ... پخته می شود. این نان محلی مزه بسیار فوق العاده و بی نظیری دارد که شما می توانید آن را به صورت جداگانه و در کنار غذا میل نمایید. در انتها لازم به ذکر است نان پیازی دهمیان، شباهت نسبتا قابل توجهی به کلانه تهیه شده در استان کردستان دارد.

نان پیازی

نان پیازی

4-  پشت زیک :

پشت زیک یکی از سوغات شیرین و مشهور سوادکوه است که در بین توریست ها و گردشگران نیز به شدت محبوب می باشد. پشک زیک جزو محصولاتی است که در دل فرهنگ و آداب رسوم مردم منطقه ریشه کرده است. به طوری که بومیان منطقه از این شیرینی برای بسیاری از مراسم ها، جشن ها و مهمانی های خود استفاده می کنند. این شیرینی محلی با کمک ترکیباتی مثل گردو، کره، کنجد، آب نارنج، کره و ... تهیه می شود. دقت داشته باشید که در حال حاضر شما می توانید این شیرینی را از تمام قنادی های موجود در محل اقامت خود در استان مازندران تهیه فرمایید.

پشت زیک

پشت زیک

 

5-  شمد :

شمد بی شک یکی از زیبا ترین و مشهور ترین صنایع دستی سوادکوه می باشد که بافت آن در تمام بخش های استان مازندران و  استان یزد نیز رواج دارد. در حال حاضر شما می توانید انواع شمد های تولید شده توسط هنرمندان سوادکوهی را از بازار صنایع دستی موجود در این شهرستان تهیه فرمایید. دقت داشته باشید که هنر شمد بافی در اغلب نقاط مازندران در حال فراموشی است. با این حال هنرمندان سوادکوهی همچنان با قدرت در زمینه تولید این صنایع دستی بسیار زیبا، فعالیت می کنند.

شمد بافی

شمد بافی

  • معرفی غذاهای محلی بی نظیر سوادکوه :


1-  ناز خاتون :

نازخاتون یکی از محبوب ترین غذاهای محلی استان مازندران و شهرستان سوادکوه می باشد. این غذا طرفداران بسیار زیادی در میان مردم محلی استان مازندران دارد و معمولا در کنار غذاهای دیگر استفاده می شود. با این حال شما می توانید آن را به عنوان یک غذای اصلی در کنار برنج نیز سرو نمایید. برای تهیه این غذا شما باید بادمجان های خود را کبابی کنید. سپس مواد و ادویه هایی مثل سیر، فلفل، ریحون، گشنیز، آبغوره و ... را به آن اضافه نمایید. در ادامه  باید تمام مواد را باهم ترکیب کرده و خوب له شوند. در انتها شما می توانید موادی مثل گوجه فرنگی و ... را به آن اضافه کرده و آن را میل کنید.

نازخاتون

نازخاتون

 

2-  خورشت آلو :

خورشت آلو یا آلو خورشت یکی دیگر از غذاهای محلی سوادکوه می باشد که طعم بسیار لذیذ و هیجان انگیزی دارد. درون این غذا از آلو مازندرانی به همراه گوشت مرغ استفاده می شود. آلو خورشت یا همان خورشت آلو معمولا به صورت خوراک و با آب بسیار غلیظ تهیه می شود. مردم استان مازندران و شهرستان سوادکوه از این غذای محلی در اغلب مراسم، جشن ها و عروسی های خود استفاده می کنند. به همین دلیل طبق بررسی های انجام شده، خورشت آلو یکی از محبوب ترین غذاهای محلی در میان مردم بومی استان مازندران است.

خورشت آلو

خورشت آلو

 

3-  کدو بره :

کدو بره جزو غذاهای شمالی بسیار خوش طعمی است که فرآیند تهیه و پخت آن نیز بسیار سریع می باشد. کدو بره جزو غذاهای محلی زود پخت و کم کالری می باشد که در میان مردمان محلی منطقه نیز به شدت محبوب و پرطرفدار است. برای تهیه کدوبره شما باید در ابتدا سیر و پیاز را به میزان کافی در روغن تفت دهید. سپس ادویه هایی مثل نمک و فلفل و ... را به آن اضافه کنید. در ادامه باید سیب زمینی های خرد شده را به محتویات خود اضافه کرده و بعد از گذشت چند دقیقه، کدو های خود را که به صورت حلقه ای خرد کرده اید، به آن اضافه کنید. در انتها شما می توانید گوجه های ریز شده و یک تخم مرغ را به مواد اضافه کرده و درب آن را ببندید. بعد از چند دقیقه و به سرعت کدو بره بسیار خوشمزه و لذیذ شما آماده است.

کدو بره

کدو بره

 

4-  اکبر جوجه :

اکبر جوجه جزو مشهور ترین غذاهای محلی شمال کشور می باشد که در شهرستان سوادکوه نیز به بهترین شکل ممکن تهیه می شود. در حال حاضر تمام مسافرانی که برای چند بار به استان های شمالی کشور سفر کرده اند نیز با اکبر جوجه آشنا هستند. اما اکبر جوجه سوادکوهی دارای عطر و طعم بسیار خاص و منحصر به فرد است و برتری های قابل توجهی نسبت به سایرین دارد. دقت داشته باشید که در استان مازندران، رستوران های متعددی وجود دارند که در زمینه طبخ اکبر جوجه فعالیت می کنند. اما به شما توصیه می کنیم همواره به سراغ رستوران هایی بروید که این غذای محلی را با فرمولاسیون اصلی و قدیمی خود تهیه می کنند.

اکبر جوجه

اکبر جوجه


5-  کئی پلا :

کئی پلا یکی دیگر از مشهورترین غذاهای محلی سوادکوه می باشد که عطر و طعم بسیار هیجان انگیزی دارد. کئی پلا یا همان کدو پلو با کمک کدو حلوایی تهیه می شود. برای طبخ این غذای محلی خوش طعم شما باید کدو حلوایی را با پیاز و کره تفت دهید و سپس کمی برنج آبکش شده به آن اضافه نمایید. دقت داشته باشید که شما می توانید از ادویه هایی مثل نمک، فلفل و زردچوبه برای طعم دار کردن کدوها استفاده کنید. همچنین می توانید موادی مثل گوشت چرخ کرده را به ترکیبات خود اضافه نمایید. در انتها لازم به ذکر است که کئی پلا جزو غذاهایی محسوب می شود که در تمام رستوران ها یافت نخواهد شد.

کئی پلا

کئی پلا

 

  • برترین رستوران های منطقه :

شهرستان سوادکوه به علت تبدیل شدن به یکی از قطب های گردشگری کشور در سال های اخیر، دارای رستوران های تفریحی، محلی و ... متعدد و متنوعی می باشد. در ادامه این مقاله شما را با تعدادی از مهیج ترین و بهترین رستوران های موجود در این شهرستان آشنا خواهیم کرد.


1-  رستوران نغمه چم چم :

اگر به دنبال فضایی خاص و منحصر به فرد با منظره ای بکر برای استراحت و خوردن غذا می باشید، به شما توصیه می کنیم تجربه استفاده از رستوران نغمه چم چم را از دست ندهید. رستوران نغمه چم چم در لیست رستوران های ساده ی شهرستان سوادکوه قرار می گیرد. با این حال این رستوران دارای کیفیت غذای بسیار بالا و لوکیشن بی نظیری می باشد. به طور کلی این رستوران برای افرادی که به دنبال مکان های دنج و با آرامش می باشند، بسیار ایده آل است.

2-  عمارت کبریا :

عمارت کبریا یک مجموعه تفریحی و توریستی بی نظیر می باشد که امکانات رفاهی و توریستی متعددی درون آن قرار دارد. از مهم ترین امکانات موجود در این مجموعه می توان به تالار پذیرایی ۵ ستاره، رستوران، هتل، روف گاردن و ... اشاره نمود. رستوران موجود در عمارت کبریا برای افرادی که قصد استفاده از یک رستوران لوکس و لاکچری را دارند، یک گزینه بسیار ایده آل محسوب می شود. رستوران موجود در عمارت فوق دارای فضایی مدرن، شیک و یک منوی کامل است. لازم به ذکر است که کیفیت غذا های ارائه شده در این مجموعه نیز بسیار بالا می باشد.

عمارت کبریا سوادکوه

عمارت کبریا

3-  سایر رستوران ها :

رستوران های برتر سوادکوه به موارد فوق خلاصه نشده و این شهرستان توریستی گزینه های مناسب و قابل توجه دیگری را نیز در اختیار دارد. از مهم ترین رستوران های با کیفیت باقی مانده در این شهر می توان به مواردی مثل رستوران پایتخت، رستوران ماه و ماهی لفور، کافه فانوس زیر آب، کباب سرای حاج علی و ... اشاره کرد.

  • آشنایی با آداب و رسوم مردم منطقه :

مردم شهرستان سوادکوه مانند سایر مردم ساکن در استان مازندران دارای آداب و رسوم خاص و منحصر به فردی می باشند. حتی در مواردی می توان تفاوت هایی میان لهجه مردمان بومی استان مازندران با سایر استان های شمالی کشور مشاهده نمود. مردم منقطه سوادکوه مانند بسیاری از مردم بومی مازندران بر روی آداب و رسوم اصیل و ایرانی خود پافشاری کرده و بر روی آن ها تعصب دارند. در انتها لازم به ذکر است که شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آداب و رسوم مردم سوادکوه و نکات مرتبط با آن ، به موزه مردم شناسی مازندران مراجعه فرمایید.

  • نکات مهم و مرتبط با سفر به منطقه :

1-  شهرستان سوادکوه به طور اختصاصی دارای فرودگاه نیست. در نتیجه اگر قصد سفر هوایی به این منطقه را دارید، باید ابتدا بلیط با مقصد فرودگاه دشت ناز ساری را تهیه فرمایید. فاصله شهرستان سوادکوه از فرودگاه مذکور برابر با 90 کیلومتر است.
2-  سفر به سوادکوه با قطار با سایر روش های سفر زمینی به این شهرستان متفاوت است زیرا مسیر ریلی و ایستگاه راه آهن سوادکوه جزو برترین و زیباترین جاذبه های گردشگری شمال کشور محسوب می شوند. ایستگاه راه آهن شهرستان و بخش عمده ای از مسیر ریلی رسیدن به شهرستان، دارای طبیعت بسیار بکر و بی نظیری می باشد.
 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ